P7170011.jpg?1468765225

Eilisiltana käkikello taisi kukkua 8 kertaa, kun lähdimme mökille kastelemaan kukat ja suuntasimme sitten autonnokan kohti suonlaitaa.

Siellä minä mennä raahustin kuin vaivainen eukko keppini kanssa. Hyttyshattu oli erittäin tarpeellinen ja olimme suihkuttaneet myös vaatteiden päälle Autania ja Offia. 8 litran ämpäri oli ihan silkkaa hulluutta ja toiveajattelua, mutta paremmin se pysyisi pystyssä, jos vaikka sattuisi suolla kompastumaan tai kaatumaan.

Ilta-aurinko paistoi sopivasta suunnasta ja näytti ne muutamat kypsät hillat, jotka voi poimia. Vasta neljännes on kypsiä. Silti rämmimme siellä urhoollisesti lähes kaksi tuntia. Ovat sitten niin kalliita hilloja, että mahtaako niitä talvella raskia syödäkään!

Ei ole tuo homma minua varten. Ämpäri mättäiden väliin, minä nojaan keppiini ja poimin vasemmalla kädelläni lähistön kypsät hillat ja kiikutan ämpäriin. Välillä piti vaihtaa paikkaa ja se rämpiminen sai rasitusastmaisen haukkomaan henkeään vähän väliä. Mutta uskollisesti noukin oman osuuteni illan saaliista. JOS ne kaikki hillat olisivat olleet siellä suolla kypsiä, ei olisi tehnyt tiukkaakaan saada lähes täysi ämpärillinen, mutta nyt jokaisen hillan perään sai todellakin tehdä työtä.

Kotiin tultua laitoin hillat pieniin rasioihin talvea varten. Hyvä, kun pääsin liikkumaan.... selässä tuntui ja jalkoja särki. Mutta kesän ensimmäinen - ja ehkä ainoa - hillanpoimintareissu on tehty. Hurraa! Antaa terveempien hoitaa tuo homma. Parin viikon päästä mustikat ovat kypsiä, mutta minä jätän nekin toisille. Puolukoita sentään pystyn poimimaan saamallani pitkävartisella poimurilla. Karpalot, no, ehkä nekin jäävät suolle....

Marjanostajan rooli sopii minulle; joku muu (terveselkäinen) uurastaa ja poimii, minä vain ostan ja pakastan oman tarpeemme verran. Mustikoita kun saisi muutaman ämpärillisen.....

...haaveilee selkäsärkyinen

ruusunnuppuperhonen.jpg

RPnimikirjoitus.jpg